Friday, August 20, 2010

JALAN-JALAN DI BEIJING, CHINA,TAHUN 2010

April tahun 2010, kami mengadakan lawatan sosial ke Beijing, China. Rombongan kali ini disertai oleh Timbalan Pengarah Kolej Profesional MARA dan Kolej MARA, Pensyarah kolej MARA Kuala Nerang, Kolej Profesional MARA Beranang dan isteri Datuk Ghazali (Penasihat kepada Perdana Menteri) dan Pengurus pelancongan, CT Travel. Sdri Siti.. Kami menaiki kapal terbang Airsia di KLCCT dan perjalanan mengambil masa kurang lebih 6 jam. Detik cemas kami semasa kapal terbang nak 'landing' di bumi Tianjin Airport keadaan macam di pukul ombak..Dengupan jantung kami sangat tinggi. Apabila sampai di Airport Tianjin, pemeriksaan passport/visa telah dilakukan. Sangat lambat la..mereka check sangat teliti...yer la takut penjenayah kot..Nasib kami muka orang yang insaf..He3.. Dari Tianjin kami menaiki bas ke beijing kurang lebih 2 jam la perjalanan. Suhu sejuk la..kurang lebih 10 darjah...Di Tianjin banyak tanah dan kawasan yang boleh dibangunkan..Kami tiba di Beijing kurang lebih 4 petang la..Makan dulu di restoran Halal . Kat sini kalau restoran tu warna hijau dikatakan masakan halal..kalau merah tak halal. Perut pun dah lapar, kami belasah je pe yang ada.. biase la masakan china, makan je..malam tu selepas check in , kami di bawa menonton aerobatik, wau menarik la..budak2 remaja yang wat semua tu.
Hari kedua, kami sarapan di hotel dan terus dibawa ke Dataran Tian Ah Men. Ia merupakan tempat perhimpunan semasa pemerintahan Dinasti Ming dan Qing. La ni ia melambang simbol China Baru..Mengikut penerangan pemandu pelancong, Jasad Mau Zi Thong, telah diawet dan di simpan dalam bangunan ni.. Kawalan di sini sangat ketat. Luas nya kurang lebih 4 kali Dataran Merdeka la kot..Malam g shopping.. Entah hari ke berapa la..tak ingat saya,, kami g ke China Great Wall....Wau very interesting.. tak ramai yang berjaya naik ke atas.Dalam rombongan kami, hanya 3 orang lelaki je yang sampai ke atas...penat giler.. Seterusnya kami juga di bawa ke 'Nest Stadium"..Ala tempat Sukan Olimpik dulu.. Menarik la..Apabila sampai di tempat membeli belah, memang la ramai terpegun.. Ape tak nyer, barang nampak menarik macam handphone, vcam dll... Harga murah, tapi ingat... kualiti tak semestinya bagus..Nilai matawang China lebih murah berbanding Malaysia..Hari terakhir di Beijing, kami menaiki keretapi laju dari Beijing ke Tianjin Airport.. Memang laju.. 340 km/jam. Hanya 45 minit sampai kat Airport. Pas tu kami naik kapal terbang ke KLCCT.. Sampai kurang lebih jam 4 pagi..Tu la pakej lawatan selama 4 hari 3 malam kot.. Melawat Dataran Tian Ah Men, Muzium, Stadium, China Great Wall, Pusat Membeli belah, Kilang Batu Jed, Masjid dan lain-lain..